Njurar och pannbiffar

Jaha, så har man varit på njur-röntgen. Det var ju också en upplevelse.

Först leva på flytande föda dagen innan och dessutom laxera..... det vill jag inte göra om. Jo flytande föda går väl an....

Sen inte få äta förrän allt var klart. Vilket det var HALV ETT! Och jag hade tid klockan 9!

Jag fick först gå upp på labb och lämna ett blodprov. Sen väntade jag en liten stund och så var det min tur. Trodde jag. När jag klätt av mig och fått på mig blårocken så kommer sköterskan och säger att mitt prov inte hade blivit inlämnat så det var inte klart än. Jag fick klä på mig och vänta en stund.....

Själva röntgen var ingen enkel historia. Först knäpptes några bilder i olika vinklar. Sedan skulle jag få kontrastvätska insprutat i ett blodkärl på armen. Då ska ni känna till det att hitta ett blodkärl på min arm, det är inte det lättaste..... Jag har numera fyra stick på armarna, inklusive det jag fick på labb. Sen skulle det väntas i tre minuter för att kontrastvätskan skulle nå fram till njurarna. Då lades ett tryck över magen för att täppa till urinledarna så kontrastvätskan stannade kvar i njurarna. Detta gjordes medelst gummiblåsor som hölls fast med en plastskiva och spännband. Jo, blåa spännband. Jag såg inte om det stod Biltema på dom. :)

Mera bilder och så ta bort trycket och några bilder till. Sen skulle dom kolla att bilderna blev bra innan jag fick gå. Dom blev tydligen bra förutom att gaser skymde på nån bild så dom skickade mig på ultraljudsundersökning som komplettering till röntgen. Och där fick jag vänta....och vänta....och vänta..... eftersom min tid inte var inplanerad. Sen fick jag vänta en kvart inne på britsen också, halvnaken, hungrig och frusen, innan doktorn kom, han som skulle sköta ultraljudsunderökningen. Burr!

När han var klar med vänster njure så sa han att den såg normal ut. Det lät ju bra. Höger sa han däremot inget om. Det behöver förstås inte betyda nåt. Jag tänkte ändå inte på det förrän efteråt, jag var så hungrig och dizzy i skallen så jag kunde bara tänka på att få MAT! När undersökningen var klar kom sköterskan in och sa: "Ja nu är vi klara, nu kan du gå och äta!" HUR kunde du veta att det var det jag tänkte på? frågade jag. ;-)

Lasarettets pannbiffar var bleka och messmörssåsen söt och konstig men herregud så GOTT det var!

Kommentarer
Postat av: Beritdolores

Hej !

Usch då, det är jobbigt att vara hungrig !

Hoppas nu allt är bra med dina njurar, har du haft ont och så ? Du har aldrig sagt nåt......

Kramis

2009-05-06 @ 15:23:43
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: alias Kvasthilda

Nej man kan ju inte klaga jämnt och ständigt....och personligen tror jag inte det är njurarna men det skadar väl inte att kolla.

2009-05-08 @ 09:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0