Kroki

Ni har väl hört uttrycket "den ena handen vet inte vad den andra gör"? Uppenbarligen är det så att min vänsterhand tycks veta nåt som min högerhand inte vet.

Vi tecknade modell idag. På förmiddagen turades vi om att stå modell och på eftermiddagen var det kroki. Och, jo, det blev en manlig modell. :) Snygg vet jag inte.... men naken var han ju.

Vi började på morgonen med att teckna av som vanligt. Sen fick vi teckna med "fel" hand. Vänster i mitt fall. Och börja med fötterna, inte huvudet som dom flesta gör. Och det blev mycket bättre än med höger..... hur är det möjligt?! Det blev skakigare, ja, och inga kraftfulla drag med pennan direkt men proportionerna blev bättre. Och linjerna mjukare. Intressant.

Det var både lite längre sittningar på sådär 5-10 minuter och snabba på kanske bara en minut. Då gäller det att inte fastna i detaljer utan dra på. Och oftast blev dom teckningarna bättre dom med. Det är ju fasen att man ska ha såna fördomar om hur en kropp ser ut så man ska behöva ÖVERLISTA sig själv!!

Behöver jag säga att jag tecknade dom flesta med vänster hand sen?

(Skulle vara kul att lägga ut några skisser men dom är kvar på skolan än. Dessutom är dom tecknade på A3 och jag tror inte scannern tar det. Men jag ska se vad jag kan åstadkomma i helgen.)


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du har väl fått ärva lite vänsterhand ifrån mig.

Arvid tycks bli vänsterhänt, med en mamma, mormor och farmor som är vänsterhänt kan man bli nä

ågot annat.



Kramar.

2008-09-04 @ 16:25:41
Postat av: Anonym

Du har väl fått ärva lite vänsterhand ifrån mig.

Arvid tycks bli vänsterhänt, med en mamma, mormor och farmor som är vänsterhänt kan man bli något annat.

Kramar.

2008-09-04 @ 16:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0