Man blir inte tjock av mat!

Det är tillsatserna man blir tjock av. Har ni inte sett att det står "förtjockningsmedel" i innehållsförteckningarna!? 

I lördags när jag satt vid frukosten så hade jag tagit fram boken "Den hemlige kocken" för att skriva av E-numren till azo-färgämnena. Sören kom ner och satte sig för att äta han med. Så pekar han på boken. "Kan jag få kolla i den?" säger han. Klart han fick. Till saken hör att jag har försökt diskutera vad som står i boken men han har inte velat läsa den.
På söndag eftermiddag hade han läst ut den.....
NOW were talking! Nu kan man kommentera innehållet i nåt och han fattar direkt. "Man blir inte direkt sugen på mamma scans köttbullar när man läst boken" sa jag en dag (minns inte hur vi kom in på det.) "Nä!" sa han och skrattade " Jag tror inte vi köper färdiga köttbullar nåt mer!"
Jag bakade i söndags som vanligt och läste "mjölbehandlingsmedel: askorbinsyra"(C-vitamin ifall du inte visste) på vetemjölspåsen. "Vad var det nu igen?" frågade jag. "Mjölbehandlingmedel" - vilket diffust ord.... Jo det hjälper till att binda mer luft i brödet. Så det jäser till större bullar. (Så om man vill ha större brön ska man käka C-vitamin? Jag har inte testat. Jag vill inte ha större brön, det finns ju bh-ar med ilägg). Men behöver man verkligen sånt i hembakat bröd? Ett slags push up för bröd? "Saltå kvarn har väl mjöl utan?" säger Sören då. Jodå, men jag har inte hittat nåt tillsatfritt mjöl på Hammarn (Saltås är dessutom stenmalet vilket tydligen ska vara bättre. Skulle gärna testa). Krossade korn och dinkelmjöl och lite annat finns på Konsum men inte vetemjöl från Saltå kvarn. Jag kanske ska påpeka att mjölet jag använde som innehåller  "mjölbehandlingsmedel" är ekologiskt...... hmmm....
I lördags när jag handlade på ICA låg det "påskskinka" i kyldisken. Jag snabbt som ögat fram och kollade innehållsförteckningen. Tror ni inte på fan att det är STABILISERINGSMEDEL i! Vad gör det då? Jo det gör att man kan spruta i mer vatten i skinkan....... vatten och salt, billigt och bra.  Vatten har jag hemma i kran, det vill jag inte köpa på affären! Speciellt inte om jag tror att det är skinka jag köper. Jag sa inget då, inte köpte jag nån heller. Men nästa gång jag handlar så ska jag fråga.
Att få tag på en smörgåsskinka som är utan stabiliseringsmedel och smakförstärkare är inte heller lätt, speciellt inte rökt skinka. Det står "arom" på många och då ska ni veta att det troligen är rök-arom. Skinkan är alltså inte rökt utan smakar bara rök......  DET trodde faktiskt jag att när man köper "rökt skinka" så ska den vara just rökt! Hallonsaft får ju inte heta det om det inte är hallon i.  Då heter det "saft med hallonsmak". "Skinka med röksmak"...Låter det frestande?
Det jag hittat som det är minst tillsatser i är lufttorkad skinka. Dyrare, ja, men jag hoppas man äter mindre eftersom den faktiskt smakar mycket. Som att köpa en lagrad ost ungefär. Dyrare per kg men starkare och godare än den mesiga hushållosten och man känner sig nöjdare. Den italienska lufttorkade var dyrast men innehöll å andra sidan bara griskött och salt. Otroligt! 
Vi får väl variera påläggen så vi inte blir ruinerade. Tur man gillar ost....

image103

Kommentarer
Postat av: Lina

Du har helt rätt :)

2008-03-11 @ 20:11:10
URL: http://raneby.blogg.se
Postat av: Susanne

Rökt skinka innehåller dessutom en massa andra saker...För mig som inte tål en massa saker är det alltid bara den "dyra" i charken som duger... Varför har man potatisstärkelse eller vetestärkelse i skinka?? Vad jag vet så finns det inte nåt sånt i en "naturell" gris!!

2008-03-11 @ 21:17:45
Postat av: alias Kvasthilda

Grisar äter potatis, det är väl den enda kopplingen jag kan göra! :)

2008-03-12 @ 09:02:42
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se
Postat av: Åsa

Man kanske skulle läsa den där boken. Eller oxå inte... Men visst verkar det onekligen vara otroligt mycket skräp i maten. Och det lurigaste är ju att man ofta tror att det är just det man tror, fast det inte är det... (Hängde du med??)

Nä, nu ska jag ta och käka ett rör C-vitamin... =)

2008-03-12 @ 10:48:35
URL: http://ace67.blogg.se
Postat av: Susanne

Kolla in köpta maränger!! Inte ett spår av äggvita!! Konstigt...hade precis för mig att maränger ska bestå av just socker OCH äggvita?!!..

2008-03-12 @ 14:39:34
URL: http://blackbeauties.webblogg.se
Postat av: alias Kvasthilda

Ööööh.... det här är ju riktigt spännande. Vad kan det vara i maränger om inte just äggvita...?

2008-03-12 @ 15:45:42
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se
Postat av: Ulrika

Hej hopp! Kul att du hakar på och att Sören läst boken. Ska låna ut den till mamma oxå.

Fast ibland är det bra att det finns alternativ, som äggfria maränger. Har själv en äggalleriker hemma, som istället för tårta gärna tar maräng suisse!!!

2008-03-12 @ 16:28:53
URL: http://ullda.blogg.se/
Postat av: Susanne

Förstår det Ulrika...att det kan vara bra med äggfria maränger också...men när det istället är mjölksocker/mjölkprotein och vetestärkelse eller potatismjöl...då blir det lite konstigt för andra... EN gång hittade jag maränger där det stod "Innehåller hönsäggvita"...

2008-03-12 @ 20:35:34
URL: http://blackbeauties.webblogg.se
Postat av: Marja

Huvva...vi som äter mammascans lite då & då... Många har pratat om denna bok & jag känner nu att den ska jag ha, bara måste läsa den!!!

2008-03-13 @ 21:52:47
URL: http://marjamej80.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0