Vad är vitsen med att vara negativ?

Jag känner folk som strax före midsommar börjar oja sig: "Ja snart är det midsommar - och sen vänder det!". Underförstått: "dagarna bli kortare igen och sen är sommaren slut och det blir mörker och elände". Häromdagen hörde jag: "Usch vad det börjar bli mörkt om kvällarna".

Men hallå...... 

VAD är detta bra för? Blir man GLAD av att höra sånt? Nä.

 Låt oss analysera resonemanget:

"Dagarna blir kortare igen" - ja det blir dom ju. Men det går lika långsamt som det gjorde när dom blev längre. Det blir ju inte becksvart på kvällen två dagar efter midsommar.......

"Sommaren är snart slut" - hm, vid midsommar så har sommaren nyss börjat tycker jag. Jag brukar ha sommar hela juni, juli och augusti, allt enligt almanackan. Pratar vi väder så börjar sommaren till och med i maj vissa år. Ibland kan det vara sommarväder i september.
 
"Det börjar bli mörkt om kvällarna" - nja, igår när barnen lade sig så sken solen på deras rullgardin såg jag... och dom lägger sig rätt sen nu eftersom dom har sommarlov. Jag har kontrollerat: Solen gick igår ner 22:21. Ikväll går den ner 22:18. Tre minuter tidigare....hmmm......Men visst, mörkare än förut är det. Om man är en nattuggla så märker man nog skillnaden mer än om man som jag helst lägger sig före 23. Men jämfört med hur det var i januari tycker jag det är rätt ljust.

Nä, låt oss stänga öronen när vi hör sånt här. Ska man inte leva i nuet, va? Det är NU det är sommar! Njut, människa!


Kommentarer
Postat av: beritdolores

Hej !

Alldeles riktigt...Nu är det ju sommar och det är nu vi ska njuta och bättre väder ska det bli.

Skall försöka få till en tjejfest då jag kommer hem...och dricka, äta och må gott och då får du lov att komma !!!! Sören får väl sitta i nåt hörn med Bosse och ja, skvallra kanske ! hi...

Kram

2008-07-23 @ 12:53:44
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: alias Kvasthilda

Ja vi skulle ju sitta ute på gräsmattan och dricka vin kom vi överens om i vintras nån gång!! Sören får vara hemma om det är tjejfest, tycker jag.....

2008-07-23 @ 13:28:00
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0