Måndagslyx

Nu har jag fikat, kaffe och hembakad solroslimpa med rökt rensteks-mjukost och brie. Jättelyxigt. Mums!
Man måste förgylla måndagen så gott man kan.
Igår var jag duktig. Jag bakade.... TVÅ GÅNGER! Först scones till frukost eftersom vi glömt köpa bröd.... Sen tog jag mig i kragen och bakade solrosbröd. Finax bakmix! image31
Ja det var ablsolut inget fel på det brödet. Fast jag kan baka  "på riktigt"  om jag vill....
Jag har modiferat scones-receptet eftersom jag tycker att scones brukar smaka väldigt mycket bakpulver.... man blir alldeles sträv i käften, tycker jag. Jag har reducerat bakpulvermängden till knappt hälften och har i ett ägg istället. Samt tar olja istället för smör/margarin. Det blir inte riktigt samma struktur på dom men dom blir goda, tycker  jag. Och för att göra det ännu enklare: istället för att fösa ihop kladd-degen till kakor så klickar jag ner den i jättemuffinsplåtar som jag smort med lite olja (det är visserligen non-stick men jag litar inte på det.... och det blir finare färg på bullarna).
Bakning och matlagning är kul men det gör inget om det är enkelt.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jäklar, du verkar ju vara värsta baknings-proffset! Hmmm, jag kanske oxå blir det om jag bara bakar lite oftare...
Kram!

2008-02-04 @ 11:20:23
Postat av: alias Kvasthilda

Jag har bakat en del i mina dagar. Men mina "husmorsambitioner" har minskat med åren..... tyvärr eftersom det är både gott och billigt med hembakat!

2008-02-04 @ 11:22:58
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0