Kulinariska sensationer och en liten kökshjälpreda

Ikväll har Haqvin och jag ätit handrullade köttbullar. Det var längesen. Det har mest blivit ICA och Scan som fått stå för köttbullrullandet på sista tiden men imorse när jag rotade i frysen och hittade ett paket älgfärs så blev jag så sugen på rätta varan. En bidragande orsak är boken jag har fått låna av Ulrika: "Den hemlige kocken". Den handlar om all dynga dom blandar ut den färdiglagade maten med. Jo på nåt sätt vet man ju det.... men att det är SÅ illa har man inte insett. Jag har iof alltid ansett att en kort innehållsförteckning är en bra innehållsförteckning. Men nu är det BENHÅRD granskning som gäller! Det man funderar på är VAD gör dom här grejerna i min mat och mitt bröd? När jag bakar har jag i den allra enklaste versionen: vatten, jäst, mjöl och salt. FYRA ingredienser. Kolla en vanlig limpa på affären och fundera på vad allt som står i innehållsförteckningen är till för..... Jag rekommenderar boken.
Jag fick hjälp med köttbullarna också. Haqvin kom och kollade. "Jag vill också!" Och så klart han fick det.

   

Kommentarer
Postat av: beritdolores

Hej !
Har förresten en bok som Herman fick av oss till jul. Bibblan sökte upp mig här på skolan eftersom det stod att han fått den av oss. Så jag kommer upp med den sen....
Ha en bra dag...
Kram från Berit

2008-02-18 @ 14:01:29
Postat av: Ulrika

Va bra att du tyckte om boken! Jag har ju hållit på i flera veckor nu, och känner att liiite kan man ju fuska. Har inte kunnat baka nåt i helgen, så nu blir det "köptbrö"

2008-02-18 @ 17:11:44
URL: http://ullda.blogg.se/
Postat av: Marja

Kan erkänna att vi tuggar i oss ganska många bullar gjorda av självaste mamma scan. Då är det x:tra gott att få mumsa i sig hemgjorda.
Man blir mörkrädd när man får vetskap om vad som finns i det man stoppar i sig. Skulle vilja, men vet inte om jag törs, läsa boken.

2008-02-18 @ 19:36:24
URL: http://marjamej80.blogg.se
Postat av: alias Kvasthilda

Jag tycker det viktigaste är att man är MEDVETEN om det. Att man tänker efter och inte reagerar automatisk, till exempel om det står "naturliga aromer", då tror man att det är nåt bra. Om nåt är naturligt behöver det inte vara nyttigt, flugsvamp är också naturligt..... och står det "utan tillsatt socker" då är det förmodligen nåt annat sötningsmedel i. Man måste lära sig läsa det som INTE står med stora bokstäver på förpackningen.

2008-02-19 @ 08:46:44
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0