Den sorterande människan

Varför måste man ha kategorier på sin blogg? Ja man måste väl inte men eftersom möjligheten finns så uttnyttjar jag den. Man sorterar ju för att man ska hitta senare. Men ibland är det svårt att sortera. Förra inlägget, till exempel, ska det in under "Mat och dryck", "Kropp och kläder" eller "Språklådan"?! Det fick bli "Allmänt".....

Jag vet folk här på jobbet som inte sorterar in sin mail i mappar. Jag skulle bli tokig! Hur ska man då hitta igen mailet man är ute efter? Sparar man nåt så är det ju för att det innehåller info man kan ha användning för senare eller möjligen för att det är kul, intressant eller har ett affektionsvärde. Och kan det då inte vara bra att hitta det sen? Man kan använda sökfunktionen, jag vet.... men då ska man hitta lämpliga sökord. Och så blir inboxen FULL med mail. Jag har mappar på varje kund samt mappar om annat där jag sorterar in dom mail jag vill spara. Då hittar jag.

Jag känner folk som inte har speciella platser i kökskåpen för olika saker utan lägger in grejerna där det finns plats för tillfället. Hur hittar man då? Man kanske inte gör det? Tänk att leta varje gång man ska ha nåt. Jisses.

Handväskan lägger jag alltid på samma ställe. En mig närstående person lägger plånboken lite varstans i huset. Så får han också springa runt och leta efter den. Mobiltelefonen kan jag lägga ifrån mig på ett par tre ställen när jag inte har den på mig men den kan man ju ringa till i fall man totalt misslyckas med att komma ihåg var man lade den. Igår hade den trillat ur fickan när jag läste saga för Haqvin i våran säng. Det tog ett tag att komma på att jag skulle leta i SÄNGEN. Men där var den.

Idelet för mig är att ha en plats för var sak och var sak på sin plats. Det är helt enkelt därför att jag är så förvirrad att jag måste ha ordning på prylarna för att fungera!!

Kommentarer
Postat av: Shopping Bitch

Jag lärde mig "vatr sak på sin plats" av min man. Han blev frustrerad över att jag tillbringade 45 minuter varje morgon efter att leta efter nycklar och plånbok. Det är faktiskt enklare nu när jag lägger dem på samma plats varje kväll.

2008-04-11 @ 16:11:09
URL: http://www.metrobloggen.se/vardagsrecept

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0